Tüp Bebek Tedavisinde Kök Hücre Uygulaması

Tıbbın uzun yıllardan beri üzerinde durduğu temel bilimler bazında çok fazla çalışmanın yapıldığı bir alan kök hücre üretilmesi ve hastalıkların tedavisinde kullanılması.

Prof. Dr. Ulun ULUĞ tarafından yazıldı. 0 yorum 5351 görüntüleme

Tüp bebek tedavisinde kök hücre uygulaması

Özellikle son yıllarda plastik cerrahi ve ortopedi alanlarında klinik olarak uygulanmaktadır. Ancak kök hücre tedavisinin asıl amacı vücudun bağışıklık sistemi veya başka mekanizmalarındaki bozukluklar nedeniyle ortaya çıkan kanser, multipl skleroz, dejeneratif hastalıklarda sağlıklı yeni dokular gelişmesi için uygulanma isteğidir.

Kök hücre nedir?

Kök hücreler gerekli şartlar sağlandığında istenilen doku hücresine dönüşebilme potansiyeli olan bağ doku hücresidir. Vücudumuzda bir çok Organda bulunmaktadır. En fazla kemik iliği ve yağ dokusunda bulunur.
Üreme hücrelerimiz özellikle Kadınlarda doğumla birlikte sabit sayıda olmakta, vücudunuzdaki diğer hücreler gibi çoğalma yeteneği olmadığı gibi zamanla sayısı azalmaktadır. 50 yaşlar civarında tükenmektedir. Biz hekimler de buna menapoz demekteyiz. Geri dönüşümü olmayan fizyolojik bir durumdur.

Klasik bilgimiz kadınlarda yumurta oluşturan kök hücrelerin sadece over dediğimiz yumurtalık dokusunda bulunduğudur. Ancak bazı temel bilim çalışmalarında yumurta geliştiren kök hücrelerin kanda ve kemik iliğinde de olduğu gösterilmiştir. Bu çalışmalar çokda yeni olmamakla birlikte 10 yıldan önce yapılmıştır.Buna rağmen insan çalışmalarında klinik olarak başarı elde edilememiştir.

Son dönemde insan yağ dokusu içinde kök hücrelerin yumurtaya yerleştirilerek menapoz döneminde kadınlarda yumurtlama olabileceği öne sürülmüş. Hayvan çalışmalarında yağ veya kemik iliği dokularından kök hücrelerin laboratuvar koşullarında yumurta hücresine dönüştüğü hatta yumurtalıklara yerleştirildiklerinde gebelik elde edildiği göstermiştir.

Kök hücre elde edilmesi göreceli olarak zor olmasa da kök hücrelerin potansiyel yumurta hücresine dönüşebilecek duruma laboratuvar koşullarında getirmek kolay olmadığı gibi uzun bir süreç gerekmektedir.
Başka bir deyişle yağ dokusundan alınan kök hücrelerin laboratuvar koşullarında geliştirmeden direk yumurtalar içersine verilmesi kolaya kaçmak olduğu gibi henüz klinik olarak da bir yararı görülmemiştir.
Kök hücre çalışması embriyoloji laboratuvarında yapılabilecek bir yöntem değil multidisipliner bir yaklaşım gerektirmektedir.
Maalesef bir çok konuda olduğu gibi yurt dışında uzun yıllar emek verilerek yapılan çalışmaların basit bir şekilde başarı şansı yüksek uygulanır bir tedavi olarak lanse edilmesi doğru değildir.
Başarı oranı bilinmeyen ileride nasıl problemlere yol açacağı saptanmamış ve ayrıca maaliyeti yüksek bir deneysel çalışmayı hastalarımıza iyi anlatmamız gerekir.