Tüp Bebek Tedavisinde Başarı Oranları

Tüp bebek tedavisinde başarı oranını etkileyen çok sayıda, değişik etkenler bulunur. Öncelikle tedavi merkezinin adaya uygulamış olduğu yöntemlerin, bebek bakımı başarısının, deneyimli personelinin etkisi oldukça önemlidir.

Prof. Dr. Ulun ULUĞ tarafından yazıldı. 0 yorum 5323 görüntüleme

Başarıyı etkileyen önemli faktörler

Tüp bebek tedavisinin başarılı olabilmesi açısından, tedavi merkezinin fertilizasyon- laboratuarda döllenme başarı oranı inceleme altına alınır. Bu oran, tedavi merkezleri için yaklaşık %80 ve üzerinde olması gerekir. Bu orandan daha az başarı elde eden tüp bebek merkezleri, tedavi için tercih edilmemelidir.

Adaylara verilen muayene ve randevu saatlerine dikkat edilmesi de, tedavinin başarısını ciddi anlamda etkiler. Tüp bebek tedavisinin uygulanacağı sırasında, doktor tarafından tavsiye edilen bir takım önemli noktalar da başarı da etki sağlar.

• Tüp bebek tedavisinin uygulanacağı günün 3 gün öncesinden itibaren ve tedavi sonrası 10 gün boyunca cinsel ilişkiye girilmesi yasaktır.
  • Tedaviyi olumsuz olarak etkileyecek ortamlardan uzak durulmalıdır.
  • Hamam, sauna gibi sıcak ortamlar hem sperm hem yumurta sağlığını olumsuz bakımdan etkiler.
  • Yapılan ağır egzersizler de, tedavi başlamadan 3 ay öncesinden itibaren yapılması durdurulmalıdır.
  • Anne adayının diyet yapması da tehlikelidir.

Tüp bebek başarı oranını etkileyen bir başka etken de biyokimyasal hamileliktir. Kandan gerçekleştirilen hamilelik testinin pozitif çıkması durumu şeklinde tabir edilen biyokimyasal hamilelik, başarıyı yaklaşık % 50 civarında etkilemektedir. Ultrason ile görüntülenebilen hamileliklerin, tüp bebek başarı oranı üzerinde sağladığı etkisi de yaklaşık %40 civarında olarak kabul edilmektedir.

Tüp bebek merkezlerinin başarı oranları

Sağlıklı bir çiftin, 1 ay içerisinde hamilelik elde etme olasılığı, % 20 ile % 25 civarındadır. Bu şans yardımcı üreme yöntemlerinin her bir uygulanması için, yaklaşık % 40 ile % 50’lere kadar çıkabilmektedir.

Hamilelik oranı başarısı ile alakalı oran verilmesi gerekirse;

• Baba adayında azospermi hücrelerinde bir problem görülmesi halinde, başarı oranı %0 ile %20 arasında değişiklik gösterebilir.
  • Anne adayı daha önce birkaç defa düşük yapmış olması da, elde edilecek başarı ihtimalini fazalsı ile düşürür.
  • Hem annenin yaşının fazla olması, hem de baba da azospermi görülmesi halinde de başarı şansı %0 ile %20 civarına kadar düşüş gösterir.

Tüp bebek tedavisinin başarıyı etkileyen faktörler nelerdir?

Hastalar ile ilgili başlıca faktörler
  • Kadının yaşı
  • Yumurtalık rezervini belirleyen hormonal değerleri ( FSH, AMH)
  • Tüp bebek uygulama nedeni ( Tek bir sorun veya birden fazla sorun)
  • Yumurta ,sperm ve embryo sayı ve kalitesi
  • Embryoların tutunup gebeliğin gerçekleşeceği rahmin durumu
Merkez ile ilgili faktörler
  • Yumurtaların geliştirilmesi evresinde kullanılmakta olan ilaçlar ve bu ilaçların veriliş şekli, dozu
  • Tüp bebek tedavisinin uygulanacağı merkezdeki ekibin (doktor, hemşire, embryologlar..) deneyimi ve el becerisi
  • Embryoların transfer edildiği gün, transfer ediliş şekli

İlaçsız tüp bebek tedavisinden elde edilecek başarı oranı nedir?

İlaçsız tüp bebek tedavisinde elde edilen başarı oranı, yaklaşık %30 olarak kabul edilmektedir.

Tüp bebek isteyen anne adaylarının bu konuda başarılı olma durumları nedir?

Tüp bebek tedavisinin başarısı, dünya çapında bütün kriterler dikkate alındığı zaman, %40 civarında bir başarı göstermektedir. Ancak herkeste, tedavi aynı oranda etkili olmaz. Hastanın sağlık durumu, yaşı, kilosu gibi çok fazla faktör, tüp bebek tedavisinde elde edilecek başarıyı belirleyen faktördür.

Anne adayının geçmişi tüp bebek başarı oranında nasıl etki sağlar?

Az önce ifade edilen durumların dışında, anneden kaynaklanan faktörlerden birisi de rahim ile alakalı bir cerrahi operasyonun geçirilmiş olmasıdır. Anne adayının, daha önce rahim kanseri veya kistin ortaya çıkmasına karşı bir cerrahi müdahalenin yapılmış olması halinde, aynı şekilde yumurta rezervlerin azalması ile ilgili olarak tüp bebek tedavisine istenilen cevabı vermesi, yaşı küçük olsa bile, düşük oranlarda olabilmektedir. Böyle durumlarda tüp bebek tedavisinde elde edilecek olan başarı oranı, %5 ile arasında değişiklik göstermektedir.

Erkek kısırlığında tüp bebek başarı oranı farklılık gösterir mi?

Daha çok erkeğe ile alakalı olan kısırlık durumlarında, tüp bebek tedavisine başvurulmuş olsa bile, bebeğin meydana gelmesi aşamasında erkeğin başarıya veya başarısızlığa yapmış olduğu etki, neredeyse yok denecek kadar azdır. Erkeğin yaşı veya diğer faktörler, bu duruma çok da etki sağlamaz