Tüp Bebek Tedavisi Can Yakar mı?

Bu tedavi yöntemi, anne ve baba adaylarına herhangi bir acı hissi vermeyen ve yan etkilere neden olmayan bir tedavi yöntemidir. Ancak psikolojik destek arayan çiftler için, biraz yıpratıcı etkiye neden olabilir.

Prof. Dr. Ulun ULUĞ tarafından yazıldı. 0 yorum 5353 görüntüleme

Tüp bebek tedavisi can yakan bir tedavi yöntemi midir?

Tedavide uygulanacak olan aşamalar sırasında, anne ve baba adayı psikolojik desteğe ihtiyaç duyar. Tedavi süresi boyunca, anne ve baba adayının çevresinden alacağı maddi ve manevi desteklerin çok büyük önemi vardır. Tedavi sürecinde çiftler nasıl bir ortamda olurlarsa olsunlar, tedavinin sonunda hayallerini kurdukları bebeği kucaklarına aldıkları zaman, hissettikleri bütün acı ve sıkıntıları unuturlar.

Anestezi yapılması şart mıdır?

Tüp bebek tedavisinde yumurta toplama aşamasına gelindiği zaman, anne adayına lokal veya genel anestezi uygulanması gereklidir. Daha önceleri anestezi teknolojisi mümkün olmadığı için, hastaların yumurtaları, hastalar olduğu gibi kendindeyken ve uyuşturulmadan gerçekleştirilmek zorundaydı. Bu nedenden dolayı da, anne adayları ciddi anlamda acı çekerlerdir. Ancak bugünün koşullarında, lokal veya genel anestezi ile bu aşamalar adımlar oldukça rahat bir şekilde atlatılmakta, daha sonrasında anne adayı günlük yaşantısına kaldığı yerden devam edebilmektedir.

Yumurta toplama adımının tamamlanmasının ardından, baba adayından tedarik edilen sperm hücreleri ile anne adayından alınan yumurta hücresi laboratuvar koşulları içerisinde döllendirilir. Elde edilen embriyolar 2 veya 5 günün ardından, yeniden anne adayının rahmine transfer edilir.  Bu uygulamada anne adayının herhangi bir şekilde zarar görmesi veya acı çekmesi söz konusu değildir. Uygulama ortalama olarak 5 dakikada tamamlanır. Transfer işlemi esnasında anne adayına genel veya lokal anestezi uygulanmasına da gerek yoktur.

Uygulama işlemi gerçekleştirildikten sonra, anne adayı hormon ilaçlarını kullanmaya devam eder. Kullanılan ilaçlar da, aynı şekilde anne adayına herhangi bir acı veya ağrı vermez.

Yumurta toplama aşamasına ne zaman geçilir?

Yumurtalıkların uyarılma adımından sonra, ortalama 15 günün ardından yumurta toplama evresine geçilir. Büyüyüp istenilen gelişmeye gelen yumurtalar, vajinal ultrasonografi yöntemi sayesinde toplanır. Bu aşamada anne adayının herhangi bir şekilde rahatsızlık duymaması için, lokal anestezi uygulanır. Bu sayede anne adayı hiçbir şekilde acı veya ağrı hissi duymaz.

Lokal anestezi ile özel ekipmanlar sayesinde, iğneler ile steril tüpler içerisinde toplanan yumurtalar laboratuvar merkezlerine yollanır.  Yumurta toplama adımı 20 dakika gibi kısa bir zaman içerisinde tamamlanır ve anne adayı bu aşamada da herhangi bir şekilde acı veya ağrı hissi duymaz. Bu yöntemin yan etkileri ise, cerrahi girişime ait olan yan etkilerdir. Alanında uzman doktorlar tarafından yapılması durumunda, adaylarda herhangi bir yan etkisi görülmez.

Yumurta toplama işleminde acı veya ağrı duyar mıyım?

Tüp bebek tedavisinin uygulandığı esnada, yumurtaların uyarılması için, anne adayının çeşitli ilaçları kullanılmasına gereksinim duyulur. Daha sonrasında vajinal ultrasonografi muayenesi ile beraber, yumurta toplama aşamasına geçiş yapılır. Lokal anestezi sayesinde, özel materyaller ve iğne ile steril tüpler içerisine alınan yumurtalar, laboratuvar ortamında uygun şartlar altında bekletilerek muhafaza edilir.

Yumurta toplama işlemi, bu konuda tecrübeli, titiz ve beceri sahibi uzmanlar tarafından uygulandığı sürece, herhangi bir beklenmeyen ve üzücü bir duruma sebebiyet vermeyen işlemdir. Yumurta toplama işleminin uygulandığı sırada, anne adayı herhangi bir acı hissi duymaz. Ancak yumurta toplama adımının ardından, anne adayı hafif ağrı kesiciler yardımı ile giderilebilecek bir ağrı duyabilir. Duyduğu ağrı daha fazla olmayacaktır.