Tüp Bebek Tedavilerinde Büyüme Hormonu (Growth Hormone) Tedavisi​

Vücudumuzda Büyüme hormonunun (growth hormone) bir çok görevi vardır. Sanılanın aksine büyüme hormonu sadece çocukluk çağı için önemli değil yetişkinlik döneminde de hücresel etkileri vardır.

Prof. Dr. Ulun ULUĞ tarafından yazıldı. 0 yorum 6732 görüntüleme

Büyüme hormonu beynimizde hipofiz dediğimiz nohut büyüklüğünde burun kökümüzün hemen arkasında olan bir organdan salınmaktadır. Hipofiz bezinde ayrıca yumurtlama fonksiyonunu sağlayan FSH ve LH adlı hormonlarda salgılanmaktadır. Büyüme hormonu hücresel seviyede metabolik etkileri olduğu gibi hücrenin gelilmesini ve çoğalmasını sağlayan bir çok enzimatik reaksiyonda rol oynamaktadır.

Yumurta rezervinin azalması veya yumurta yetersizliği son yıllarda yaşam şartlarından ve ilk evlenme yaşının ilerlemesinden dolayı oldukça sık izlenmektedir. Kendi kliniğimizde azalmış yumurtalık rezervi şikayeti ile başvuru sayısı son derece artmıştır. Azalmış yumurtalık rezervinde yaş grubuna göre olması gereken miktardan çok daha az yumurta hücresinin kalmasıdır. İkibinli yılların başında büyüme hormonu tedavisi uygulanmış hastalarda özellikle azalmış yumurtalık rezervi olan grupta gebelik sonuçları araştırılmış ancak net bir sonuç elde edilmemiştir. Asıl amaç gebelik oranlarından çok toplanan yumurta sayısında artış olarak hedeflenmiştir.

Benim yaptığım araştırmada ise uluslararası saygın bir dergide yayınlanmıştır. Yumurtalık rezervi az ve normal olan hastalarda kan seviyesi değil yumurtalık içindeki büyüme hormonu seviyelerine bakılmıştır. Yumurta toplama iğnesi ile yumurtalık içinden alınan örnekte insülin benzeri büyüme hormonu (IGF-1) seviyesi anlamlı olarak rezervi azalmış olan hastalarda daha az çıkmıştır. Başka bir deyişle yumurta sayısının azalmış olan olgularda yumurta büyümesi büyüme hormonu ile ilişkilidir. Bu bağlamda büyüme hormonu tedavisi bu grup hastalarda yararlı olmaktadır.

Büyüme hormonu cilt altı yapılan hastanın kendi başına uygulayabileceği bir yöntemdir. Pratik kullanımda genotropin, seizen, humatrope gibi adlarla satışa sunulmaktadır. İlacın dozu ve süresi hastanın durumuna göre değişmektedir.