Tüp Bebek Tedavi Öncesi Öneriler

Prof. Dr. Ulun ULUĞ tarafından yazıldı. 0 yorum 5257 görüntüleme

Erken yumurtalık yetmezliği ve azalmış yumurtalık rezervinde tüp bebek tedavisi öncesi önerilen uygulamalar

Son yıllarda tüp bebek tedavisi için başvuru yapan çiftlerin önemli bir kısmında erken yumurtalık yetmezliği veya azalmış yumurtalık rezervi tanısı bulunmaktadır. İlk evlenme yaşı kadınların çocuk sahibi olma riski artmakta aynı zamanda yumurtalık yetmezliği daha fazla olan kadınların tedaviye ihtiyaçlarını göstermektedir. Bu tip olgularda şu ana kadar net saptanmış hiçbir kesin yararlı yöntem malesef bulunamamıştır. Neredeyse 20 yılı aşkın sürede çok farklı protokoller denenmiştir. Bununla birlikte over rezervi azalmış olan kadınlarda başarı sonuçları çok fazla artırılamamıştır. Buna rağmen erkek faktörü ile gebe kalamayan çiftlerde,  kadınlarda kendiliğinden gebeliklerde sık sık görüldüğü bilinmektedir.

Erken yumurtalık yetmezliğinde yumurta sayısının azalmasıyla beraber aynı zamanda yumurta kalitesi de azalmaktadır. Modern çağın getirdiği birçok ünlüye rağmen özellikle tükettiğimiz gıdalar, iş ortamı şartları vb. gibi nedenler kadınlarda üreme fonksiyonunu olumsuz yönde etkilemiştir. Bu bağlamda çevresel faktörleri en aza indirecek olursak yumurta kalitesinin artması düşünülmektedir. Özellikle bağışıklık sistemi ile ilgili giden bozukluklar da çevresel faktörler örneğin diyet yapmak fiziksel egzersiz yapmak ve stresten uzak durmak yararlı olabilmektedir.

Modern çağla beraber gelen bir diğer sorun da kadınlarda artmış obezite oranıdır. Obezite ile birlikte metabolizma bozukluğu olduğu içinde üreme fonksiyonlari azalmaktadır. Eğer metabolizma fonksiyonunu düzeltecek olursak yumurta kalitesinin artabileceğini bilmekteyiz. Ancak diğer bir sorun ise kilo vermek için uğraşırken geçen zaman kaybıdır. Bu yüzden kilosu olan hanımlar da bu konuda dirençli olmaları tedavi inanmaları ve mücadeleci olmaları en önemli faktörlerdir. Kişiye uygun destekleyici vitamin ve hormonal dengeleme, bu kadınlarda başarıya götüren faktörlerdir.