Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar Nelerdir?

Günümüzde cinsel yolla bulaşan hastalıklar, modern yaşamla birlikte giderek artmıştır. Sorunun temelinde bireylerin bu tür hastalıklardan korunmak için gerekli tedbirleri almaması, bu hastalıklar hakkında yeterli bilgiye sahip olmaması ve bilinçli davranmamasından kaynaklanmaktadır. Ayrıca hastalığın teşhisinden sonra, sadece hasta değil cinsel eşi de kontrol edilmeli ve gerekirse tedavi uygulanmalıdır.

Prof. Dr. Ulun ULUĞ tarafından yazıldı. 0 yorum 5241 görüntüleme

Bel soğukluğu (Klamidya ve Gonore)

Günümüzde bakteri kökenli olarak en sık karşılaşılan hastalıktır. Hastalığın belirtileri, penisten beyaz- sarı renkli yapışkan bir akıntının gelmesidir. İdrar yaparken yanma hissine de neden olur. Kadınlarda ise, adet dönemi dışında kanama, vajinal akıntı ve karın alt bölgesinde ağrı şeklinde belirtilerle ortaya çıkar. Bazı hastalarda belirti vermeden seyredebilir. Bel soğukluğu olan bir erkek, tek bir ilişki ile eşine %50 oranında, daha fazla ilişkide %90 oranında bulaştırma ihtimali yaratır. Bel soğukluğu olan bir kadın ise; tek bir ilişki ile %20, daha fazla ilişki ile %60-80 oranında bulaştırma riski taşımaktadır.

Eğer akıntı ya da ağrı hissi gibi bir problem yaşıyorsanız, mutlaka bir uzmana başvurmanız gerekir. Muayene esnasında akıntı ya da idrardan örnekler alınarak, incelenir. Teşhis sonrasında da antibiyotiklerle tedavisi yapılmaktadır. Genellikle bu tür hastalıklarda, kişi ile beraber eşinin de incelenmesi ve gerekirse tedaviye dâhil edilmesi gerekir. Çünkü bulaşıcı bir hastalık olduğu için, tedavi edilse bile eşinden tekrar bulaşarak tekrarlanabilir. Bunun yanı sıra hamile kadınlarda yaşanan bel soğukluğu, düşüklere ve erken doğumlara neden olmaktadır. Doğum sonrasında da bebeğe bulaşarak, ciddi sağlık problemleri yaşanabilir.

Genital siğil (Cinsel organ siğilleri)

Human Papilloma Virüsünün neden olduğu bu siğiller “kondiloma akuminata” olarak da bilinmektedir. Yine cinsel ilişki yolu ile bulaşan hastalıktır. Penis, vajina, genital bölge ve anüste ağrısız ve farklı büyüklüklerde çıkabilen, üzeri pütürlü doku parçalarıdır. Hızla yayılma eğilimine sahip oldukları için tedavi edilmez ise, tüm genital organı kaplayabilir.

Bu siğillerin medikal ilaçlarla tedavisi mümkün değildir. Küçük cerrahi operasyonlarla (eritme, yakma, kesip çıkarma, dondurma, lazer) yok edilebilmektedir. İlk tedavi sonrasında tekrar etme ihtimalide vardır. Ayrıca bu virüs kadınlarda rahim ağzı kanseri ve vajina kanserine neden olabilmektedir.

Genital Herpes

Bu hastalığa sebep olan, Herpes Simplex Virüs Tip 2’dir. Cinsel ilişki esnasında virüs ile cilt bölgesinden direkt olarak karşı cinsin cildine bulaşır. Bu virüsün bir diğer tipi olan Herpes Simplex Virüs Tip 1 ise, genellikle seksüel olmayan cilt teması ile bulaşarak, ağız-dudak çevresindeki uçuklara neden olmaktadır. Bu hastalığın ilaç ile bir tedavisi bulunmamaktadır. Bu nedenle oldukça zor ve uzun süreli tedavi çalışmaları sürdürülmektedir.

AIDS ( Human İmmunodeficiency Virüs )

HIV (Human Immunodeficiency Virus) virüsünün neden olduğuna dair hiçbir kanıt bulunmamakla beraber, tedavisi olmayan ölümcül bir hastalıktır. Vücudun bağışıklık sistemine yönelik saldırıda bulunarak, vücudu yavaş yavaş etkisiz hale getirir. saldırarak hastalık yapar. Genelikle cinsel yolla bulaşan bu hastalık, kimi zaman virüsü içeren kan ve kan ürünlerinin nakli, virüs ile bulaşmış iğne ve keskin aletlerin cildi keserek yaralanması ile (kan yoluyla) bulaşabilmektedir. Ayrıca, virüsü taşıyan anneden doğumla beraber bebeğe geçebilir. İlk evrelerinde ciddi bir belirtisi yoktur. Grip belirtileri ile ortaya çıkar ve 1 ila 4 hafta içerisinde tekrar kaybolabilir. Ama bu kaybolma sadece belirtiler için geçerlidir. Yıllarca belirti vermeden ilerleyebilen bu hastalığın tanısı kan testleri ile konulabilmektedir. Henüz bir tedavisi bulunmamaktadır, antiviral ilaçlarla hastanın hayatı uzatılmaya çalışılır.

Frengi (Sifiliz)

Cinsel yolla bulaşan bakteri kökenli bir hastalıktır. Hastalığın ilk belirtisi, penis ya da vajinada meydana gelen ağrısız, krater şeklinde bir tür yaradan oluşur. Ancak ağız kenarında, ellerde ve anüste de görülebilmektedir. Penisilin ile etkili bir şekilde tedavi edilebilirken, tedavi edilmez ise ilerleyen süre zarfında bir sonraki aşamaya geçerek merkezi sinir sistemini etkilemektedir.

Sarılık (Hepatit)

Karaciğeri etkileyen virüs tabanlı bir hastalıktır. Hepatit B ve Hepatit C cinsel yolla bulaşan hastalıklarıdır. Cinsel ilişki esnasında, enfekte kan ve kan ürünlerinin naklinde, virüs ile bulaşmış iğne ve keskin aletlerin cildi keserek yaralaması ile bulaşmaktadır. Bu virüsü taşıyan anne bebeğine de transfer edebilir.

Hepatit virüsü taşıyan hastaların genelinde hiçbir belirti bulunmaz. Hastalığın ilk belirtileri; yüksek ateş, baş ağrısı, kas ağrısı, bitkinlik, iştahın kapanması, bulantı ve ishal şeklinde görülmektedir. Karaciğer yakalandığında; idrar renginin koyu olması, karın ağrısı, ciltte ve gözün beyaz kısmında sararma belirtileri ile kendini gösterir. Daha sonra siroz, karaciğer kanserine yol açarak, ölümle sonuçlanmaktadır. Bu tehlikeli hastalıktan korunmanın en doğru yolu aşılanmadır. Ancak aşı tedavisi sadece Hepatit B için geçerlidir, Hepatit C virüsü için henüz bir tedavi bulunamamıştır.

Trikomoniasis

Cinsel yolla bulaşan bir diğer bakteri kökenli hastalıktır. Trikomoniasis, seksüel açıdan aktif genç kadınlarda daha sık görülmektedir. Kötü kokulu sarı-yeşil köpüklü vajinal akıntı, vajinal kaşıntı ve kızarıklık, cinsel ilişki sırasında ağrı, sık idrara çıkma ve karın alt bölgesinde rahatsızlık şeklinde belirtilerle ortaya çıkar. Erkeklerde ise, penis akıntısı, sık idrara çıkma ve ağrılı idrar yapma gibi şikâyetlere yol açmaktadır. Bu hastalık, antibiyotik tedavisi ile giderilebilir.